Bil nyt – Hvor mange har hørt om Agile Automotive ApS?


Som de fleste nok ved, så blev Lotus Elise aluminiumschassiset udviklet i Tønder ved Hydro Aluminium i samarbejde med Lotusfabrikken, og var tilbage i midt 1990’erne state-of-the-art chassis teknologi – I dag har kulfiber overtaget, da det er stærkere, stivere og lettere end aluminium. Så alene det at et nyt state-of-the-art kulfiberchassis også er udviklet i Danmark ikke så langt fra Tønder, er da en lidt sjov sløjfe på historien.


Opgaven blev grebet seriøst an, og et aluminiumschassis blev testet på DTU for at fastslå dets torsionsstivhed, der er en vigtig chassis-designparameter.

 



Udbøjningsmåling af aluminiumschassis

Udbøjningsberegning af halvt chassis


Sideløbende med stivhedsmålingerne på aluminiumschassiset, blev det tegnet op i et 3D CAD program og efterfølgende analyseret i et FEM regneprogram. Dette blev gjort for at verificere, at regnemodellen gav samme resultater, som de faktiske målinger – Og det gjorde den.

Nu startede…



Link til kilde